ПЕРША ПСИХОЛОГІЧНА ДОПОМОГА:
Поговоримо про важливе та актуальне - особливості та правила надання Першої Психологічної Допомоги.
Ситуація, у якій ми знаходимось може викликати стрес чи інші реакції, з якими може бути складно впоратися самостійно. Серед них можуть бути відчуття страху, плач, ступор, апатія, рухове збудження, нервове тремтіння, істерика та навіть прояви агресивної поведінки. Це може статися як з нами, з нашими знайомими,так і з просто оточуючими людьми.
У актуальний час було б гарно, якщо б усі були відповідальними та чуйними як до себе, так і до всіх оточуючих.
Ми маємо розуміти головні моменти Першої Психологічної Допомоги, як ми можемо допомогти людині, як можемо зрозуміти, що з нею відбувається та надати ПЕРШУ ДОПОМОГУ, у тому числі ПСИХОЛОГІЧНУ.
(До речі навчаються першій психологічній допомозі не тільки психологи, її основи має знати кожен із нас. Бо ми живемо серед людей, і є відповідальними громадянами та просто Людьми).
Тож, трохи детальніше про ПЕРШУ ПСИХОЛОГІЧНУ ДОПОМОГУ:
Перша психологічна допомога – це сукупність заходів загальнолюдської підтримки та практичної психологічної допомоги людям, які зазнали впливу значних стресорів.
Її надання не передбачає значної професійної підготовки, достатньо педагогічних знань, отриманих в межах загальноосвітнього психологічного інформування, і природної здатності проявляти співчуття, людяність.
Важливою характеристикою першої психологічної допомоги є її простота.
Потреба у першій психологічній допомозі залежить від глибини впливу події на людину. Ступінь впливу зазвичай визначається як незначний, помірний, тяжкий. У більшості випадків перша психологічна допомога надається під час тяжкого впливу психотравмуючої події на особу. Саме оцінка поведінки постраждалого є вирішальною для прийняття рішення про надання першої психологічної допомоги. З цієї точки зору важливим є оцінка станів.
Перша психологічна допомога (далі - ППД) визначає гуманні, підтримуючі заходи реагування на страждання особи, яка може потребувати підтримки.
ППД включає такі елементи:
- ненав’язливе надання практичної допомоги та підтримки;
- оцінювання потреб і проблем;
- надання допомоги в задоволенні базових потреб (наприклад: їжа, вода, інформація);
- слухання людей, не примушуючи їх говорити;
- розрада та заспокоєння людей;
- надання допомоги в отриманні інформації, встановленні зв’язку із службами та структурами соціальної підтримки;
- захист людини від подальшої шкоди.
Завдання ППД:
- формувати відчуття безпеки, зв’язку з іншими людьми, спокою і надії;
- сприяти доступу до соціальної, фізичної та емоційної підтримки;
- зміцнювати віру в можливість допомогти собі та оточуючим.
- знайти для розмови тихе місце, де ніщо не відволікатиме;
- поважати конфіденційність і не розголошувати повідомлені особисті відомості;
- бути поруч із людиною, але дотримуватися необхідної дистанції з урахуванням її віку, статі та культури (якщо потрібно - обняти, то обов’язково спитати дозволу);
- показувати зацікавленість, наприклад, киваючи головою чи вимовляючи короткі підтверджувальні репліки;
- бути терплячим і спокійним;
- надавати фактичну інформацію, чесно говорити про свої знання: «Я не знаю, але спробую для вас дізнатися»;
- надавати інформацію зрозумілою мовою, простими словами;
- висловлювати співпереживання людям, які говорять вам про свої почуття,
- перенесену втрату чи важливі події (втрата будинку, смерть близької людини тощо);
- надати людині можливість помовчати.
- змушувати людину розповідати про те, що з нею відбулося;
- перебивати і квапити співрозмовника (наприклад, дивитися на годинник, говорити занадто швидко);
- торкатися до людини, якщо немає впевненості про те, чи прийнято це в її культурному середовищі;
- давати оцінку тому, що людина зробила чи не зробила, або її емоціям;
- вигадувати того, чого не знаєте;
- використовувати специфічні терміни;
- давати обіцянки;
- переказувати співрозмовнику оповідання, почуті від інших;
- розповідати про свої власні труднощі;
- думати і діяти так, немов зобов’язані вирішити за іншого всі його проблеми;
- позбавляти людину віри у власні сили і здатність самій подбати про себе;
- описувати людей, використовуючи негативні епітети (наприклад, називати їх «божевільними»).
Отже, це ЗАГАЛЬНІ принципи надання Першої Психологічної Допомоги.
- Страх
- Апатія
- Ступор
- Рухове збудження
- Плач
- Нервове тремтіння
- Істерика
- Агресивна поведінка.
Для того, щоб правильно визначити стан, у якому знаходиться людина, та надати необхідну відповідну Першу Психологічну допомогу ми маємо знати Ознаки цього стану, яка його тривалість і які саме кроки Першої Психологічної Допомоги необхідні при цьому стані.
Ознайомитись із цим більш детально допоможуть Ілюстрації під цим постом - Картки з правил надання Першої Психологічної Допомоги при різних психологічних стресових станах людини.
Прошу ознайомитися.
Окремо маю зауважити, що дані методичні матеріали (картки з правилами та кроками надання Перщої Психологічної Допомоги в залежності від реакцій дюдини, яка пережила стресову ситуацію) були розроблені для військових підрозділів, де люди знають один одного і пройшли однакову підготовку. Тому де-які поради з цих інструкцій НЕ МОЖНА використовувати для незнайомих осіб. Зважайте на це! Зокрема мається на увазі в першу чергу те, що не можна торкатися незнайомих людей (без їхньої згоди). Особливо тих, що перебувають в кризовому стані.
З побажаннями безпеки та психологічного здоров'я,
практичний психолог
Марина В'ячеславівна
Для того, щоб залишити коментар на сайті, залогіньтеся або зареєструйтеся, будь ласка.